مقدمه

DSC05453

 

 

به طور قطع پژوهش یکی از ارکان رشد و توسعه همه جانبه و پایدار کشور محسوب می گردد و به عنوان یکی از مهم ترین شاخص ها برای ارزیابی توسعه و پیشرفت جوامع مورد مداقه و توجه قرار می گیرد. در سال های اخیر به ویژه در برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور توجه خاصی به پژوهش گردیده است ولی به نظر می رسد هنوز تا رسیدن به جایگاه اصلی و مطلوب راه طولانی در پیش است.
پژوهش در سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور که بطور قطع یکی از اصلی ترین گلوگاه های مواجهه با پیامدهای مسائل و آسیب های اجتماعی می باشد از اهمیتی وافر برخوردار است. در این راستا بررسی مستمر برنامه ها و روش های تربیتی اعمال شده در اصلاح و تربیت مددجویان و به کارگیری اصول و روش های جدید یکی از مبانی اصولی ارتقای خدمات و بهبود عملکردها می باشد. ضمن اینکه زندان آینه تمام نمایی از ماحصل معضلات فردی، خانوادگی و اجتماعی و بستر مناسبی برای پژوهش های کاربردی می باشد.
از نظر تاریخچه توجه به آموزش و پژوهش در زندان ها، با اقداماتی برای انجام فعالیت های پژوهشی در چارچوب ضوابط و مقررات آغاز شد که در همین راستا در سال ۱۳۶۹ توصیه های راهبردی از شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو مقوله ذیل دریافت شد:
الف) موضوع تحقیق و تربیت افراد صاحب فکر برای حل مسایل و مشکلات زندان ها
ب) آموزش و تربیت پرسنل زندان ها
بر همین اساس در اوایل سال ۱۳۷۲ مجوز تأسیس مرکز آموزشی و پژوهشی از سازمان امور اداری و استخدامی کشور صادر و از اواسط همان سال بصورت رسمی فعالیت مرکز آغاز گردید. بعد از شروع فعالیت مرکز، در چندین مرحله نسبت به تغییر و بازنگری ساختار تشکیلاتی آن اقدام شد که در آخرین مرتبه در سال ۱۳۸۵ با تغییر “مرکز” به “دفتر” آموزش و پژوهش از نظر ساختار تشکیلاتی به زیر مجموعه معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان منتقل شد.
لازم به ذکر است در سال ۱۳۷۷ برای اولین بار نسبت به تدوین دستورالعمل تحقیقاتی تحت عنوان “طرح ساماندهی تحقیقات زندان های کشور” اقدام شد که متعاقب آن با تشکیل شورای تحقیقات سازمان و به تبع آن شورای تحقیقات استان ها، ساختار پژوهشی شکل منظم و یکسانی به خود گرفت و اقدامات پژوهشی منسجمی هم صورت پذیرفت.
از سوی دیگر با توجه به ضرورت انجام تحقیقات مطابق بند «د» ماده ۱۸ آیین نامه اجرایی سازمان زندا ن ها (مصوب ۲۰ آذر ماه ۱۳۸۴) انجام تحقیقات و پژوهش های علمی به منظور بهبود شیوه ها و خدمات زندانبانی یکی از وظایف سازمان برشمرده شد. به موجب این بند از آیین نامه، انجام پژوهش در قالب اجرای طرح های تحقیقاتی و بهره مندی از این تحقیقات با کاربردی نمودن نتایج آنها یکی از مهم ترین وظایف دفتر آموزش و پژوهش می باشد.
ضمن اینکه بر اساس ماده ۵۶ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) که در جلسه علنی چهارم اسفند ماه ۱۳۹۳ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و دستگاه های موضوع ماده (۵۰) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) مصوب ۱۵/۸/۱۳۸۴ مکلفند علاوه بر اعتبارات پژوهشی که ذیل دستگاه در قوانین بودجه سالانه منظور شده است، یک درصد (۱%) از اعتبارات تخصیص‌ یافته هزینه‌ای به استثنای فصول(۱) و (۶) و در مورد شرکتهای دولتی از هزینه‌های غیرعملیاتی را برای امور پژوهشی و توسعه فناوری هزینه کنند.
انتظار می رود با مدیریت صحیح و تلاش و پشتکار محققان، جایگاه پژوهش بیش از پیش ارتقاء یافته و در آینده از ساختار قوی تری نیز برخوردار گردد.

 

DSC05460

 

Print Friendly

نوشتن دیدگاه

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.لطفا فیلد های که دارای ستاره هستند را پر کنید *

*


*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>