برگزاری دوره آموزشی دبیران شورای تحقیقات و کارشناسان آموزش سازمان

دفتر آموزش و پژوهش سازمان به صورت همزمان نسبت به برگزاری مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و همچنین اجرای دو دوره آموزشی حضوری و نیمه حضوری برای دبیران شورای تحقیقات و دو دوره آموزشی حضوری و نیمه حضوری برای کارشناسان آموزشی استان­ها در قالب نشست ۴روزه­ در هفته پایانی آذر ماه با همکاری واحد آموزش منطقه ۷ (تهران) اقدام نمود. 

در این دوره آموزشی با برنامه­ریزی منسجم ضمن برگزاری ۶۴ ساعت آموزش حضوری و نیمه­حضوری مراسم بزرگداشت هفته پژوهش، بررسی و قدردانی از عملکرد شورای تحقیقات استان­های برتر شامل شورای تحقیقات استانهای آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و فارس برگزار شد. شایان ذکر است این استان­ها در عملکرد آموزشی خود نیز حائز رتبه­های اول تا سوم گردیدند.

دکتر فرنیا مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش در روز دوم این نشست و در حضور معاون محترم توسعه مدیریت و منابع سازمان با ارایه گزارش تحلیلی به بررسی عملکرد یکساله آموزش و پژوهش سازمان و نقاط قوت و ضعف عملکرد استان­ها پرداخت و از حمایت­های ویژه ریاست سازمان در بخش پژوهش اعلام سپاس کردند.

دکتر فرنیا در ادامه، با اشاره به شعار سال هفته پژوهش؛ پژوهش هدفمند، فناوری ارزش­آفرین، در خدمت تولید ملی افزودند؛ غالب نبودن رویکرد پژوهش­محور در اغلب سطوح سازمانی و همچنین کمبود نیروی انسانی و عدم ساختار تشکیلاتی در واحدهای آموزشی و پژوهشی مناطق را می­توان به عنوان نقاط ضعف یاد کرد.

ایشان در ادامه نگاه اقتصادی محققین به پژوهش و نگرش مدیران به بی­ثمر بودن پژوهش را نیز به عنوان یک تهدید جدی اعلام نمودند و اظهار امیدواری کردند تا این تفکر بتواند مورد تغییر و اصلاح قرار گیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان و نایب رئیس شورای تحقیقات سازمان نیز که در روز دوم این نشست و در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش حضور داشت ضمن اعلام سپاسگزاری از عملکرد آموزشی و پژوهشی سازمان با توجه به گزارش ارایه­شده از سوی دکتر فرنیا و صحبت­های تنی چند از دبیران استانی گفتند؛ باید تلاش کنیم تا مدیران کل استانی نیز به گونه­ای در این جلسات حاضر شوند تا ضمن آگاهی از وضعیت موجود، خود پاسخگوی مشکلات و مسایل مبتلا به استان باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع در ادامه ضمن پاسخگویی به سئوالات مطروحه از سوی دبیران شورای تحقیقات چند استان، از اینکه در جمع همکاران حوزه علم و پژوهش سازمان حاضر شده­اند اظهار خوشحالی کردند و گفتند؛ معرفی استان­های برتر صرفاً به این معنی است که استان­های فعال مورد تشویق و ترغیب قرار می­گیرند و قطعاً ۳۱ استان در آموزش و پژوهش فعالند و ما نیز سپاسگزار آنها هستیم.

قهرمانی اضافه کرد؛ ما در حوزه پژوهش چه در بخش کمی و چه در بخش کیفی نسبت به گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته­ایم که قسمت عمده این پیشرفت حاصل تفکر آقای دکتر جهانگیر ریاست محترم سازمان است.

آقای قهرمانی حضور عناصر پخته و علمی را در شورای تحقیقات یک ضرورت دانستند و گفتند؛ بعضی از کاستی­های پژوهش ناشی از نگاه کلی به این حوزه در سطح کشور است.

معاون توسعه مدیریت و منابع در ادامه به نقش مدیران کل استانی در پیشبرد امور اشاره کردند و گفتند اگر مدیران استانی با همت و درایت، مسایل آموزشی و پژوهشی را رصد کنند حتماً مشکلات موجود در این بخش­ها به حداقل خواهد رسید.

معاون توسعه مدیریت و منابع در ادامه سخنان خود، عدم وجود چارت سازمانی مناسب در آموزش و پژوهش را از دغدغه­های خود برشمردند و گفتند در تلاشیم تا بتوانیم مجدداً جایگاه دفتر آموزش و پژوهش را به مرکز تغییر دهیم و به تبع آن ساختار نیروی انسانی در استان­ها را نیز اصلاح کنیم.

آقای قهرمانی افزودند؛ در انجام امور سازمانی به مانند یک کشتی هستیم که اگر غرق شود همه غرق خواهیم شد و اگر به سلامت به مقصد برسد همه به سلامت خواهیم رسید. لذا همه باید دست در دست هم تلاش کنیم تا این کشتی به سلامت به مقصد برسد. مخصوصاً در این مسیر نقش مدیران کل بسیار ارزشمند خواهد بود.

ایشان یک بار دیگر مدیران کل استانی را مورد خطاب قرار دادند و گفتند اگر ما می­خواهیم اوضاع فعلی را بهبود ببخشیم بهتر است مدیران کل را به پای کار آوریم و حتی هر از گاهی در یک جلسه مشترک، مسایل و مشکلات موجود در حوزه آموزش و پژوهش را مورد گفتمان قرار دهیم. 

آقای قهرمانی در پایان صحبت­های خود از دبیران شورای تحقیقات استانی خواستند تا با مداخله و مشارکت در تغییر ذهن و تفکر مدیران کل سهیم باشند و آنها را به این تفکر که لازمه موفقیت، تحقیق است نزدیک کنند. ایشان مجدداً تاکید کردند تا در هزینه­کردها دقت بیشتری انجام شود. ایشان گفتند چنانچه منابع ملی درست و بهینه مصرف نشود بهتر است که به خزانه عودت داده شود. پس بهتر است هزینه­ها یا صرف اموری در حوزه پژوهش شود که مثمر ثمر است یا همان بهتر که به خزانه باز گردد.

ایشان در پایان به نقش پژوهش در بررسی وضعیت روانی کارکنان نیز اشاره کردند و گفتند نباید از تحقیق و پژوهش در درمانگری­های لازم برای کارکنان نیز غافل شویم و لازم است این موضوع نیز مورد بحث و تبادل نظر و در نهایت انجام قرار گیرد. 

شایان ذکر است در روز اول این نشست با حضور دکتر رضا فاضل کارگاهی یک­روزه با موضوع ساختار تدوین گزارش پژوهشی و ارزیابی آن برگزار گردید که با پرهیز از روش­های منسوخ کلاسی و قدیمی، به صورت گفتگومحور برگزار گردید و مورد رضایت نسبی نیز واقع گردید. در روز دوم و ادامه حضور دبیران شورای تحقیقات کارگاهی آموزشی با عنوان کاربرد نرم افزار spss به منظور بازآموزی و یادآوری برگزار گردید.

در روز سوم نیز کارگاه آموزشی با عنوان «مدل­های کاربردی سنجش اثربخشی آموزشی خرد» و همچنین نظام­های مدیریتی و اجرای آموزش الکترونیکی مقدماتی با حضور کارشناسان آموزشی استان­ها برگزار گردید. در روز پایانی نیز نرم­افزار آموزشی همتارایانه با حضور نمایندگان شرکت مزبور و کارشناسان آموزشی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت تا نمایندگان شرکت همتارایانه بتوانند پاسخگوی سئوالات و مشکلات احتمالی از سوی استان­ها باشند.

Print Friendly, PDF & Email

نوشتن دیدگاه

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.لطفا فیلد های که دارای ستاره هستند را پر کنید *

*

*